2014. augusztus 21., csütörtök

Kuba - „La isla bonita”

Petra barátnőm Dublin-i ajánlóit olvashattátok már korábban a blogon. (Ha lemaradtál róla itt pótolhatod.) Ezúttal arra kértem, hogy a kubai utazásáról írjon nekünk élménybeszámolót. Az első felvonásban arról olvashattok, hogyan készültek fel az utazásra, a folytatásban Petra bemutatja szállodákat, ahol megszálltak, végül azt is elárulja nekünk, mit csináltak, amikor épp nem a tengerparton heverésztek.

"Lassan ősziesre fordul az idő, legalábbis itt Írországban. Pedig még csak augusztus van! Rossz belegondolni. Ki-kibuknak belőlem a nosztalgikus sóhajok, de jó is lenne a hűvösödő napokból egyszerre a szikrázó napsütésre ébredni! Nekem eddig kétszer is megadatott a lehetőség, hogy Kubába látogassak. Ebből kaptok most némi ízelítőt.

Hogy miért Kuba?

Ősszel akartunk nyaralni, amikor itt már hideg van, és meleg/trópusi éghajlatra akartunk menni. Néztünk több helyet is. Új-Zéland kiesett, mert még ha három hétre is megyünk, az út jóval tovább tart oda, drágább így a jegy is. Ha már ott vagyunk, akkor mindkét nagy szigetet megnéztük volna, és akkor ha még pihennénk is, a három hét nem elég.  A klímáját tekintve meg nem az a trópusi, amire vágytunk.

A Maldív szigetek anyagi megfontolásból esett ki. Fernando de Noronha túl sok szervezést igényelt volna a hosszabb/drágább repülés mellett, amihez nem fűlt a fogunk. Így „maradt” Kuba a csomagban, amit abszolút nem bántunk meg.

Előkészületek

Első alkalommal 2009-ben látogattuk meg a szigetországot. Az elhatározás hamar megszületett, hogy kihúzzuk valahogy októberig, de aztán akkor három hétre Kubába megyünk pihenni. Mindent magunknak intéztünk, utazási iroda nélkül. Ezzel igen sokat meg lehet spórolni. Már hónapokkal előtte előre megvettük a repjegyet, akkor a KLM adta a legkedvezőbb áron, és utána elkezdtük böngészni az internetet szállodák után. Mivel október elejére kerestünk szállást, így szinte minden szálloda kedvezményes szobaárakat tudott adni. A célunk szó szerint a nagy semmittevés, napozás, tenger, koktélok volt, így Varadero-ra, a turisták számára „épített” nyaralóbázisra esett a választásunk. Itt egy 4 csillagos szállodát választottunk az internetes képek és hozzászólások alapján all-inclusive ellátással. Azért a Google Earth-ön megnéztük, hogy hol is van a hotel, tényleg olyan közel-e a tengerpart, ahogyan hirdeti. Jobb biztosra menni. Az internetes felületen lefoglaltuk és kifizettük a szobát, és meg is jött a visszaigazoló email. Az első lépés letudva.

A következő lépés a vízum volt. Ebben hál istennek Szilvi segített nekünk. Milyen jó, ha a barátnőd a turizmusban dolgozik. :-)

Felmerülhet még a védőoltások kérdése. Az OEK hivatalos oldalán az áll, hogy kötelező oltás nincs. A többit meg rád bízza. Mi nem akartunk úgy járni, hogy az első tengerentúli nyaralásunk végül kórházasdival teljen, így mindketten beoltattuk magunkat a hepatitis elleni kombinált és a hastífusz elleni védőoltással, de a többit nem kértük. Némelyik oltást több lépésben adják, így mindenképp időben igényeljétek ezeket!

Utasbiztosítás: mivel a bankunkon keresztül 2009-ben mindkettőnknek volt automatikusan általános utasbiztosítása, mi ezzel nem igazán foglalkoztunk. Azonban azóta megváltoztak a beutazás szabályai, és mindenkinek kötelező érvényes biztosítással rendelkeznie. Országonként változó, hogy melyiket fogadják el, a lényeg, hogy mindenképpen legyen nálad a kötvény, mint bizonyíték.

Kuba másodszor is

A második kubai nyaralásunk tavaly volt, innen Írországból. Mivel itt nincs Szilvi, hogy segítsen a vízummal és nem akartunk szabadnapokat pazarolni a sok papírmunkás ügyintézéssel, ezért ez alkalommal egy helyi utazási iroda segítségét vettük igénybe, akik kubai és karibi utakra kínálnak ajánlatokat. Egész türelmesek voltak velünk, annak ellenére is, hogy határozott elképzeléseink voltak arról, mit és hogyan szeretnénk, szinte nulla kompromisszummal a részünkről. Mindenről gondoskodtak: az általunk preferált időszakban a legkedvezőbb repjegyet beszerezték. Abba a hotelbe foglaltak szállást, amit kinéztünk magunknak. Intézték az összes transzferünket a szállodákba és azok között, illetve be a reptérről és ki a reptérre. Egy szó mint száz: összejött minden a kedvünk szerint. Most is három hétre mentünk, csak most október vége - november eleje időtartamra. Az első pár napot Havannában töltöttük és utána mentünk csak át Varadero-ba. Ismét ez volt a bázisunk, most egy másik szállodát próbáltunk ki.

Jó ha tudod:

• Az utazás hosszú és fárasztó lesz. Akár Budapestről indulsz, akár innen Dublinból, át kell szállnod egy másik európai reptéren, mert nincs közvetlen járat. A jetlag miatt és a párás trópusi hőség miatt nekem mindkét alkalommal másfél-két nap kellett, míg akklimatizálódtam. A hűvös október után éles volt a váltás.
  • Jó ha tudsz spanyolul. Legalább egy kicsit, de inkább többet. Még akkor is, ha a kubai spanyollal semmi esélyed, a turisták kedvéért átváltanak a “rendes” spanyolra. Erről majd még kicsit bővebben is lesz szó.
  • Az esős évszak májustól októberig tart. A hurrikánszezon java szeptemberben, októberben éri el az országot. Hogy akkor mégis miért ekkor mentünk? Mert pont emiatt olcsóbb a szállás. És úgy kalkuláltunk, hogy a három hetes nyaralás során, még ha fog is esni az eső, lesz bőven alkalom napozni. És így is lett. Abban meg csak reménykedtünk, hogy nem lesz nagy hurrikán. Nem is lett.
  • Pénz: van a sima peso, amit a helyiek használnak, ebben kapják a fizetésüket is. És van az USA dollárhoz kötött konvertibilis peso. Ez az, amit turistaként te is használni fogsz. Mi mindkét alkalommal vittünk magunkkal készpénzben némi dollárt és eurót, amit a reptéren át is váltottunk. Utána meg bankkártyával váltottunk pénzt. A szállodákban mindenhol volt hivatalos pénzváltó (CADECA).
  • Ne csak bankjegyet kérj pénzváltáskor, hanem aprópénzt is. A borravaló már-már mindenért kötelező(en elvárt).
  • Nem kell kétségbe esni, ha valami a csomagolás során kimaradt a bőröndből. A szállodákban általában van ruha/ajándékbolt, ahol a legszükségesebbek beszerezhetőek: fogkefe, pipere, ruha, papucs stb.
  • A szokásos útipatika legyen nálad. Gyógyszertárak vannak, de azért már be kell menni a ‘városba’ és meg kell találni.
  • Az országból való távozáskor illetéket kell fizetned a reptéren. Így ne költsd el az összes megmaradt apród (a kubai peso ugye ‘értéktelen’ Kubán kívül), vagy eleve tedd félre azt a 25 pesót. Ciki lenne emiatt lekésni a hazatartó géped!
  • Indulás előtt tanácsos a Konzuli Szolgálat oldalán is tájékozódni!
Remélem felcsigáztam az érdeklődésed. Vigyázat: Folytatása következik!"

Ha kedvet kaptál az utazáshoz, akkor folytasd itt az olvasást!