2014. január 9., csütörtök

Tegyél panaszt okosan!

Tudnod kell, hogy ha nem a megígért szolgáltatásokat kapod az utazás során, jogod van reklamálni, de nem mindegy, hogyan teszed ezt.

Bosszankodhatsz minden apróságon vagy felülkerekedhetsz a problémákon és élvezheted a nyaralást. Több, mint 10 év utazási irodában eltöltött idő alatt természetesen számtalan panasszal találkoztam én is. Volt köztük jogos reklamáció, de előfordult olyan eset is, hogy hiába nyújtott be panaszt az utas, utólag nem tehettünk semmit.

A hibák, amiket elkövethetsz: 

  • A helyszínen magadban bosszankodsz és csak hazaérkezés után jut eszedbe panaszt emelni a szervező utazási iroda ellen.
  • Dühösen, kiabálva hívod fel a szervező irodát vagy támadsz rá a telepített idegenvezetőre, visszakövetelve a pénzedet. A harag haragot szül, így sokkal nehezebb lesz érvényesíteni bármilyen kompenzációt.

Mit tegyél ehelyett a siker érdekében?

  • Próbáld megoldani a problémát addig, amíg a repülőtéren/szállodában vagy. Ha azonnal jelzed a problémát, előfordulhat, hogy a szolgáltató azonnal tudja orvosolni a hibát, pl. kapsz új szobát, másik kispárnát, megjavítják a légkondit, stb.
  • Számolj magadban háromig és inkább legyél udvarias! A szolgáltatás nem csak akkor jó, ha azt kapod amire befizettél, hanem attól is függ, hogyan kezeli a szolgáltató a helyzetet, ha a dolgok rosszra fordulnak.
  • Ha nem jutsz dűlőre személyesen, használd a közösségi médiát. Az utazási szektor szolgáltatói is kínosan ügyelnek rá, hogy ne keltsék rossz hírüket a neten. 
  • Dokumentálj mindent! Ha panaszt teszel a telepített idegenvezetőnél vagy a szállodánál, kötelesek jegyzőkönyvet felvenni. Ne felejts el másolatot kérni belőle! Fényképezz, gyűjtsd a bizonyítékokat, amik Téged igazolnak! 
  • Soha ne elégedj meg egy nemleges válasszal! Ha első körben elutasítást kapsz, menj tovább, egészen akár a vezérigazgatóig. :-)
  • Legyél tisztában a jogaiddal! Az Európai Bizottság oldalán megtalálod a szükséges információkat. http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/index.html
Amennyiben nem sikerül rendezni az ügyet az utazási irodával, fordulhatsz a hatóságokhoz is. Bővebb infó: http://www.nfh.hu/magyar/hasznos/panaszintezes

Ne feledd, Rajtad múlik, hogy az utazásról milyen élményekkel térsz haza!